برای دریافت نمونه ای از قواعد اینجا کلیک کنید

با توجه به اینکه از 25 سوال کنکور (عربی) 8 تا مربوط به ترجــمه است بنابراین تصمیم گرفتیم جزوه ای آماده کنیم  .جــزوه قــــواعد و نــــکات تــــــــرجمه ،

با سبکی متفاوت شما را از خواندن کـتابهایمتعدد بی نیاز خواهد کرد . هر نکته ترجـــــمه بطور کامل برروی تست کنـــــکور توضیح داده شده توان تست زنی

شما را بسیار افزایش خـواهد داد .فروش بصورت آنـــلاین می باشد پــس از پرداختوجه با کارتهای عضو شتاب ، به فایل دانلود جزوه دسترسی خواهید داشت.

نام جزوه : قواعد ترجمه عربی کنکور ( الرائد )             قیمت : 4500 تومان

تهیه و تنظیم : یوسف فاضل و فاطمه نظری                   شماره پیامک در صورت نیاز :   09112744961

خرید آنلاین جزوه از اینجا


قواعد ترجمه کنکور

درس عربی

فقط با 31 نکته

توضیح هر نکته

برروی تستهای کنکور

دریافت نمونه ای از قواعد

قیمت : 4500 تومان

خرید آنلاین جزوه از اینجا
درصورت وجود مشکل تماس با
09112744961
سوالات نهایی شیمی 3
تایید حساب پی لاین

تماس با ما

لینک دوستان
نظرسنجی
با برگزاری آزمون آنلاین
 
آمار بازدیدکنندگان
12امروزmod_vvisit_counter
623دیروزmod_vvisit_counter
1246این هفتهmod_vvisit_counter
4620هفته گذشتهmod_vvisit_counter
10057این ماهmod_vvisit_counter
19391ماه گذشتهmod_vvisit_counter
1925737کل بازدیدهاmod_vvisit_counter

بازدیدکنندگان: 1 مهمان حاضر
IP شما: 54.81.210.99
 , 
امروز: 25 مهر 1396
خانه مطالب اسلایدر 75 تست برگزیده از تست های کنکور سراسری

فرهنگ لغت عربی به فارسی و بالعکس

تصویر

۱۳۹۲-۰۸-۱۷ فرهنگ لغت عربی به فارسی و بالعکس این فرهنگ لغت بخاطر جاوا بودن برروی اکثر گوشیها قابل نصب می باشد.   دریافت با لینک مستقیم حجم :  1/52 مگابایت 

75 تست برگزیده از تست های کنکور سراسری

تصویر

۱۳۹۲-۰۸-۱۷ 75 تست برگزیده از تست های کنکور سراسری عین الأصحّ و الادقّ فی الجواب للترجمة أو التعریب المفهوم (1-8) : 1 - «عاشِر من یجالسون العلماء و یشاورونهم !» :1) با دانشمندان همنشینی و معاشرت بنمای و با آنها مشورت كن!2) زندگی كن با كسانی كه همنشین دانشمندانند و به آنها مشورت می دهند!3) كسانی زنگی كن كه با دانشمندان...

قواعد اضافه بصورت پاورپوینت

تصویر

۱۳۹۲-۰۸-۱۷ قواعد اضافه بصورت پاورپوینت در این پاورپوینت سعی شده که قواعد اضافه ( مضاف و مضاف الیه ) بگونه ای جامع ارائه شود . ان شاء الله که مفید باشد     دریافت فایل 

ترجمه کتابهای عربی دبیرستان بصورت فلش

تصویر

۱۳۹۲-۰۸-۱۷ فایل فلش عربی دوستان یه برنامه دیدم که برام جالب بود ، یکی از همکاران زحمتش رو کشیده و تمام متن و ترجمه کتابهای عربی دبیرستان رو یکجا به صورت یک فایل فلش آماده کرده . برای دانش آموزان عزیز چیز جالب و کاربردی است.   اینم اسکرین شات   دریافت فایل 

کتاب نمونه سوال عربی 2 عمومی برای موبایل

تصویر

۱۳۹۰-۱۱-۱۷ کتاب نمونه سوال عربی 2 عمومی برای موبایل در این برنامه نمونه سوالات مختلفی از کتاب عربی سال دوم رشته ریاضی و تجربی تهیه شده است . و این کتاب بخاطر جاوا بودن بر روی اکثر گوشیهای تلفن همراه قابل نصب می باشد.   دریافت کتاب با لینک مستقیم 

کتاب نمونه سوالات عربی سوم انسانی برای موبایل

تصویر

۱۳۹۰-۱۱-۱۷ کتاب نمونه سوالات عربی سوم انسانی برای موبایل در این برنامه نمونه سوالات مختلفی از کتاب عربی سال سوم انسانی تهیه شده است . و این کتاب بخاطر جاوا بودن بر روی اکثر گوشیهای تلفن همراه قابل نصب می باشد.     دریافت کتاب با لینک مستقیم 

کتابی جالب 10 نکته مهم برای کنکوری ها برای موبایل

تصویر

۱۳۹۰-۱۱-۱۷ این کتاب شامل مطالب بسیار جالبی است برای کنکوری ها ، ــ روش های صحیح مطالعه                           ــ تکنیکهای تند خوانی                                      ــ موانع  تمرکز حواس                                       ــ روش دسترسی به پاسخ درست بر اساس احتمالات           ــ و کلی مطلب دیگه      ...

نکاتی پیرامون ترجمه

تصویر

۱۳۹۰-۱۱-۰۸ با سلام خدمت همه دوستان برای امروز نکاتی پیرامون ترجمه کنکور خدمتتون ارائه می کنم امیدوارم که مفید واقع بشه. برای دانلود فایل روی لینک زیر کلیک راست نموده و گزینه save  link as را انتخاب نمایید   دریافت فایل به صورت pdf 

برای دوم و سوم دبیرستان و کنکور

قواعد تحلیل صرفی ارائه شده  بسیار کامل و به سبکی اختصاصی می باشد و

به گونه ای منظم ودسته بندی شده می باشد که یادگیری و بکارگیری آن را در

تست های کنکور تسهیل می کند . و مجموعه قواعد برروی برخی تست های

کنکور توضیح داده شده است .

نام جزوه : قواعد تحلیل صرفی عربی

تهیه و تنظیم : یوسف فاضل و فاطمه نظری

قیمت : 3500 تومان

خرید آنلاین جزوه از اینجا

تذکر: پس از پرداخت بلافاصله به جزوه دسترسی خواهید داشت .

در صورت وجود مشکل با شماره زیر تماس بگیرید .

09112744961


75 تست برگزیده از تست های کنکور سراسری

عین الأصحّ و الادقّ فی الجواب للترجمة أو التعریب المفهوم (1-8) :

1 - «عاشِر من یجالسون العلماء و یشاورونهم !» :
1) با دانشمندان همنشینی و معاشرت بنمای و با آنها مشورت كن!
2) زندگی كن با كسانی كه همنشین دانشمندانند و به آنها مشورت می دهند!
3) كسانی زنگی كن كه با دانشمندان همنشین هستند و با آنها مشورت می كنند
4) كسانی كه با دانشمندان همنشینی می كنند و با آنها مشورت می كنندف معاشرت كن!

2- «لماذا تحمّل علی الآخرین ما لا یطیقونه ؟!»:
1) چرا تحمل نمی كنند چیزی را كه بر آنها تحمیل می شود؟!
2) چرا بر دیگران آنچه را كه تحمل آنرا ندارند، تحمیل می كنی؟!
3) برای چه منظور بر غیر خود آنچه كه طاقش را نداری بار می كنی؟!
4) بخاطر چه چیزی بر غیر خویش حمل می كنی آنچه كه توانش را ندارد؟

3- المجدون ینجحون فی هذه الحیاة لأنّهم یستفیدون من الفرص جیّداً ».
1) افراد ساعی و كوشا در زندگی خود پیروز هستند چون از موقعیتها بخوبی سود می جویند.
2) تلاشگران در این زندگی موفق می شوند زیرا آنان از فرصتها، بخوبی استفاده می كنند.
3) انسانهای كوشا در این دنیا موفق هستند برای اینكه از فرصتهای خوب استفاده برده اند.
4) اشخاص فعال در این حیات به توفیق دست یافته اند زیرا از امكانات بهره مند هستند


4- «انّ سبب تقدّم المسلمین العلمی تكریم الاسلام العلم و العماء»
1) قطعاً پیشرفت علم در نزد مسلمانان، احترام اسلام به دانش و دانشمندان بوده است.
2) قطعاً‌ علت پیشرفت علمی مسلمانان، بزرگ داشتن علم و دانشمندان توسط اسلام است.
3) بی شك محترم شمردن علم و عالمان در اسلام، باعث پیشروی مسلمانان در علم بوده است.
4) همانا احترام گذاشتن به دانش و دانش پژوهان، باعث پیشرفت علم در نزد مسلمانان شده است.

 

5- عین الصحیح :
1)بعث الله النبیین مبشرین) : خداوند پیامبران را برای بشارت فرستاد.
2) أعظم العبادة أجرا أخفاها : بزرگترین عبادت در پاداش، مخفی كردن آن است.
3) آمنت بالله أیماناَ لا یزول عنّی : به خداوند ایمانی آوردم كه از من جدا نمی شود.
4) (اصبروا و صابروا و رابطوا) : صبر كنید و یكدیگر را به صبر سفارش دهید و با هم ارتباط داشته باشید.  

6- «من طلبَ العُلی سهر اللیالی!» . عین الاقرب فی المفهوم :
1) انما أنما أصل الفتی ما قَد حصل !
2) لن تبلغ المجد حتّی تلعق الصبر!
3) من یعرف المطلوب یحقر ما بذل !
4) إن كنت تطلب عزاّ فاجتنب سوءأ !

7- «والدین تجارب ارزشمندی را در زندگی خویش جمع آوری كرده اند»
1)الوالدان قد جمعا تجارب قیّمة‌ فی حیاتهما
2) الوالدین اجتمعوا تجربة ثمینة فی الحیاة الدنیا
3) كان الوالدان قد جمعا تجارب ثمینة طول الحیاة
4)انّ الوالدین اكتسبوا تجارب سامیة ‌طول حیاتهم القیمة  

8- «مؤمنان از سلطه ستمگران ناامید نمی شوند زیرا می دانند سرانجام حق پیروز است!» :
1) لن تیأس المؤمنات من سیطرة الظالم لأنهنّ یعرفن الحقّ غالبٌ أخیراً !
2) المؤمنون لا یبأسون من غلبة‌الظلمة علیهم و یعرفون الحق هو الغالب أخیراً !
3) انّ المؤمنات لم یبأسن من تسلط الكفّار و یدركون بأنّ الحقّ هو الباقی فی النهایة !
4) لا یباس المؤمنون من سیطرة الظالمین لأنّهم یعلمون أن  الحقّ هو الباقی فی النهایة

اقرأ النصّ التالی بدّقة ، ثمّ أجب عن الاسئلة (9-18) بما یناسب النص
اَمراض القلب من أكثر الأامراض انتشاراً فی جمیع البلدان ك الكولیسترول مادّة لا غنی عنها و یحتاجُ إلیها البُدن بشكل طبیعی ، إلاّ انّها تشكل خطر أذا وُجدت فی الدم بكمیة أكثر من الازم. و العدّو الثانی لقب الانسان هو ارتفاع ضغط الدّم،(فشار خون)، و العدّو الثالث هو التدخین الذی یؤثر علی نبضات القلبِ یسبب «النیكوتین» . و أما العدوّ الأخیر فهو قلة احركة تضعّف عضلات القلب.
9 – عین المقصود من عبارة « الكولیسترول مادة لا غنی عنها» :
1) هذه المّادة لا ثروة فیها!
2) لا فائدة لوجود هذه المادّة !
) هذه المادّة لازمة لنا و نحتاج الیها!
4) الأغنیاء لا یحتاجون الی هذه المادّة !
10 - من أسباب سلامة القلب ، هو ...
1) قلّة‌الحركة و ارتفاع ضغظ الدم
2) كثرة الكو لیسترول و استعمال النیكوتین
3) البدن القوی و العضلات الضیعفة
4) النشاط البدنی و الاجتناب عن المضرّات

11- العنوان المناسب لهذا النّص هو :« ... القلب»
1) نبضاتُ
2) امراضُ
3) سلامة
ُ 4) عضلاتُ

12 – عین الخطا:
1) یعمل القلب اعماله الیومة بواسطة عضلاته
2) أمراض القلب تختصّ ببُلدان العالم الثالث
3) الكولیسترول یُسبب خطراً للانسان بعض الاحیان
4) الانسان فی هذه الدنیا محاصر‌َ، بمختلف الاعداء


عین الصحیح فی التشكیل ( 13- 14) :

13-«تشكل خطرا إذا جدت بكمیة‌ أكثر من اللازم»
1) إذا – وُجِدَتْ – كَمیّتةِ – أكْثَرَ
2) تَشَكُلَ – خطَرَاً- وُجَدَتْ – كمیةٍ
3) خَطَراَ – إذا – وَجِدَتْ – اللازمَ
4) وُجِدَتْ – كمیةِ – أكثرٍ – اللازِمِ
14 - «العدو الاخیر قلة الحركة التی تضعف عضلات القلب »:
1) الاخیرُ – قلة – الحركة – التی
2) العدوُ‌- الاخیرِ – قلةُ – الحركة
3) قلة‌ُ – الحركة – تُضَعّفُ – عضلاتِ
4) الحركةَ- تُضَعّفُ – عضلاتَ – القلب  
عینّن الصحیح الاعراب و التحلیل الصرفی ( 15-17):
15 - «انتشاراً » :
1) نكره – معرب – منصرف / مفعول به
2) مفرد مذكر – نكره – معرب / مفعول مطلق
3) اسم – مفرد – نكره – منصرف / حال مفردة
4) جامد و مصدر من باب افتعال – نكرة / تمییز
16 - «وُجدت» :
1) ماضٍ – للغائبة – معتل و مثال – متعدّ – مبنی للمجهول / فعل و ناب فاعله «هی» المستتر
2) فعل ماضی – للغائبة – معتل و مثال – مبنی للمعلوم / فعل و نائب فاعله «كمیه » و الجملة فعلیه
3) للغائبة – مجرد ثلاثی – لازم – مبنی للمجهول – معرب / فعل و فاعل ، والجملة فعلیه
4) فعل مضارع – مزید ثلاثی من باب تفعیل – معرب/ فعل مرفوع و فاعله ضمیر «هو» المستتر
17- «یؤثر» :
1) مزید ثلاثی بحرف واحد – معتل و اجوف / فعل مرفوع و فاعله ضمیر مستتر
2) مزید ثلاثی ( مادته «أثر») – متعد – مبنی للمجهول/ فعل مرفوع، و الجملة فعلیه
3) للغائب – مزید ثلاثی من باب تفعل – معتل و مثال – معرب / فعل و فاعل و الجملة فعلیه
4) فعل مضارع – مزید ثلاثی من باب تفعیل – معرب / فعل مرفوع و فاعله ضمیر«هو» المستتر  
18 - «للفلاحین وجه أسمُرا و یدین خشنین و هذا بسبب أعمالهم الصعب!» . صحیح الاخطاء:
1) وجهة – هذه – الصعبة
2) یدان – خشنتان – الصعبه
3) وجهاً – أسمر – بدان – خشنتان
4) أسمر – یدان – خشنان – صعبة
19 – عین ما لیس فیه اسم موصول :
1) (لم تقولون ما لا تفعلون) !
2) أفضل الاعمال ما فیه صلاحٌ و رشاد!
3) ما تدعوا من الخیرات یُسمع!
4) (أنّا ما علی الارض زینة) !
20 – عین «لا» الناسخة :
1) لا نور فی قلب المذنب !
2) لا تَقل ما لا تعرفه!
3) العالم قائم بالعمل فلا تری فیه السكون!
4) الناس یحترمون العقلاء لا الجهلاء !  
21) عین الاخطاء فی الافعال الناقصه :
1) اللائق لیس من كانت له اموال كثیرة
2) المؤمنات صابرات ما دُمن متمسّكات بحبل الله
3) كان اولئك الاطّلاب یَُعالعون الصحیفة كلّ‌یوم
4) أصبحا المسلمان متقدّمین فی اكتساب الدرجات الرفیعة
22) عین المفعول المطلق‌:
1) الشكر للمخلوق كالشكر للخالق
2) شكرً كثیراً علی جهادك یا مجاهداً فی سبیل الله !
3) حان وقت الشّكر و الحمد بذكر مكارمة الاخلاقیة
4) اُقدّم شكری العظیم لمن أرشدنی ألی طریق الحقّ !  
23 – عین ما لیس فیه الحال :
1) بدأت الطالبة بدراستها و كتبت واجباتها
2) تدخل المؤمنات الجنة شاكرات نعمة ربّهن
3) جاء‌الفارس یُواصل طریقه الصعب فی الصحراء
4) دخلت المعلمة الصفّ و هی تبتسم بلطف و حنان  
24 – عین العبارة التی لیس فیها ابهام :
1) انت أكملُ !
2) ذلك خیّر!
3) تلك بهجة !
4) هل عملت ذرّة ؟!  
25 – عین الخطا فی المنادی :
1)    یا طفلُ ، لا تبكِ !
2) یا بصیرُ ،‌ارحمنا!
3) یا عالماً لا یُعلّم، علّمنا!
4) یا مجتهدین المدرسة اُدرسوا!  
26. «ان التمسّك بالقیم الاسلامیه و الانسانیه فریضه علی شبابنا» :
1) مسلماً توسل جستن به ارزشهای اسلامی و انسانی بر جوانان ما واجب است !
2) چنگ زدن به ارزش اسلامی و انسان مان بر دلاوران این سرزمین تكلیف است!
3) پناه بردن به دستاوردهای اسلامی و انسانی ما بر جوانان میهن فرض و واجب است!
4) تمسّك حسن به ارزش های اسلامی و انسانی قطعاً برای جوانان چون یك فرضیه است!
27 - «لعلّ المسلمین یُجددّون و العزّة بأیدیهم من جدید ! » :
1) شاید مسلمانان مجد و عزت را دیگر بار با دستهای خویش احیا كنند!
2) كاش مسلمین بزرگی و عزت را بادست خویشتن تجدید سازند !
3) چه بسا مسلمانان عظمت و سربلندی خود را مجدّداً با دستانشان زنده كنند !
4) امید است كه مسلمانان دوباره سربلندی و عزت اسلام را به دست خویش بگیرند!
28 - «أصبحت قائداً الاخرین لانّك دؤوب فی أعمالك الحسنه»
1) تو رهبر دیگران می باشی زیرا در كارهای خویش پشتكار خوبی داری
2) بعلت پایداریت در كارهای خوب، تو برای دیگران مانند راهنما گردیده ای.
3) تو چون رهبری برای دیگری هستی زیرا در امور خوب مداومت ورزیده ای
4) تو برای دیگران یك رهبر شدی زیرا در كارهای نیك خود با استقامت هستی
29 - «قد وفّرت النباتاتُ و الأشجار طعام الإنسان و الحیوان إضافة الی تلطیف الجوّ»
1) نباتات و درختان غذای آدمی و حیوانات را فراهم ساخته اند كه این كار اضافه بر پاك كردن هواست.
2) گیاهان و درختان غذای انسان و جانوران را همراه با لطیف كردن هوا برعهده گرفته اند.
3) گیاهان و درختان علاوه بر لطیف كردن هوا، غذای انسان و حیوان را فراهم ساخته اند
4) سبزه ها و درختان علاوه بر فراهم آوردن غذای انسان به تلطیف هوا هم كمك می كنند
30- عین الخطا :
1) لا تذكروا و إلاّ الله! : خدا را ، فقط یاد كنید!
2) ربّ اجعل هذا البلد آمنا : خدایا این سرزمین را امن قرار ده !
3) لا ینجو المرء من القدر بالجین! : انسان با ترس از تقدیر نجات پیدا نمی كند!
4) قد یضّر شیء ترجو نفعه ! گاهی چیزی كه از آن امید سود داری ضرر می رساند!
31 – كل نفس بما كسبت رهینه !» الصحیح فی مفهوم العبارة :
1) الامر الذی یُنجینا هو العمل !
2) كلّ انسان مسؤول عن عملة !
3) كلّ ما كسبنا من الخیرات فلأنفسنا !
4) الانسان حافظ ما یجمع من الاعمال!  
32 - «كاش انسان به دو بال علم و دین مجهز شود!» :
1) لعلّنی إنسان مجهّز بجناحی العلم و الدین!
2) لیت الانسانُ یُجهّز بجناحی العلم و الدین‌!
3) لعلّ الانسان یجهّز بجناحان اثنان، العلم و الدین !
4) لیتنی انسان یجهّز بجناحین اثنین هو العلم و الدین!
33 – عین الصحیح :
1) شاگردان با خوشحالی روانه كلاس می شدند : كانت الطالبات اندفعت نحو الصّفوف فرحین
2) معلم به من درسهایی آموخت كه هرگز آنها را فراموش نخواهم كرد! : لقد علّمنی المعلّم دروساً لن انساها ابداً !
3) مسافت طولانی را با سرعت طی كردم، ولی دیر رسیدم ! : قطعت مسافه طویله بسرعة و لكنی لم أصل متأخرّا!
4) آیات قرآن به ما درباره دریاها و آنچه در آن است خبر می دهد : تُخبرنا آیات قرآن عن البحارُ الاشیاء المختلفة .  
* اقرا النصّ التالی بدقّة ،‌ثم اجب عن الاسئله 34 – 42 بما یناسب النّص :
هناك سمك یُسمّی - «سمك القرِش» :‌هو یملك حاسّة‌ شمّ تُرشده نحو قطره دم فی اعماق البحار . فیكفی أن یذكر اسمه قربَ احد البحار لیُسیطر الرعبُ علی ذلك! المكان هذا السمك القوی یخاف من سمكة صغیرة اسمها «سمك موسی» ! حین یقترب «سمك القرش» من «سمك موسی» یخرج مادة فیها رائحه كریهة و سمّ قاتل یؤثر علی اعصاب القرش فیُصاب با لشلل (الفلج)
34 – عین الصحیح :
1) «سمك موسی» :‌یُصاب بالشّلل بعد رویه عدوّه .
2) الرائحه الكریهه هی السبب لهلاك الاعداء
3) الناس یخافون بشده سماع اسم «سمك موسی» !
4) سمك القرش بعد إصابه السمّ لا یقدر ان یتحرك!
35 – ما ذا انستبط العبارة التالیة ؟ «هو یملك حاسّه شمّ ترشده نحو قطرة دمِ‌»
1) یُحب الدمَ كثیراً فیبحث عنه
2) یحصل علی صیده و لو كان صغیراً
3) غذاوُه الدمُ و لا یتناول شیئا غیره
4) حاسهَ شمّه اقوی بقلیل من الانسان  
36 – لماذا یخاف الناسُ من سمك القرش ؟ - لانّه ....
1) یؤثرّ علی اعصابم فیصابون بالشّلل!
2) یَخاف من سمكه صضیره اسمها «سمك موسی»!
3) یملك حاسّه قویِّه ترشده نحوالاسماك!
4) قویّ یقتل و یُخرّب كلّ شی یراة امامه !
37 – مفهوم النص حول :
1) سمك موسی و رائحته الكریهه
2) حاسّه سمك القرش القویه
3) عظمة سمك القرش و قدرته
4) بقاء الضعیف و عیشه مع القوی  
عین الصحیح فی التشكیل (38 – 39):
38 - «هذا السمك القوی یخاف من سمكه صغیره!» :
1)السّمكُ – القویُّ – یخافُ – سمكه
2) هذا – السّمكُ – سََمَكةٌ – صغیرةٌ
3) القویّ – یُخافُ – سَمَكةِ – صغیرة
4) القویّ – یخافُ – مَنْ – سمكةِ
39 - «یخرج سمك موسی مادّه فیها رائحه كریهه و سمّ قاتل» :
1) مادّةً – فیها – رائحهٌ – قاتَلَ
2) موسی مادةٌ – رائحهٌ - كریهة‌ً
3) یُخْرِجُ – مادّهٌ – رائحهٌ- قاتلٌ
4)هیچكدام  

عین الصحیح فی الاعراب و التحلیل الصراف (40-42)
40 - «تُرشد» :
1) مضارع – معتل و اجوف – مبنی للمعلوم معرب / فعل و فاعله الضمیر المستتر
2) للمخاطب – مزید ثلاثی من باب افعال – متعد – مبنی للمجهول/ فعل و فاعله الضمیر المستتر
3) فعل مضارع – للغائبه – لازم – مبنی للمعلوم – معرب / فعل مرفوع و فاعله «قطرة» و الجمله فعلیه
4) مزید ثلاثی بزیاده حرف واحد باب افعال – متعدّ – مبنی للمعلوم / فعل مرفوع و فاعله ضمیر«هی» المستتر
41 - «یخاف» :
1) للغائب – معتل و اجوف – مبنی للمعلوم – معرب / فعل و فاعله الاسم الظاهر«سمكه»
2) للغائب – مجرد ثلاثی – معتل و اجوف – معرب / فعل مرفوع و فاعله «سمكه» و الجمله فعلیه
3) مضارع – للغائب – مجرد ثلاثی – معتل و اجوف/ فعل و فاعله ضمیر «هو» المستتر و الجمله فعلیه
4) فعل مضارع – للغائب – مزید ثلاثی من باب افعال – لازم – مبنی للمعلوم / فعل مرفوع و فاعله الضمیر المستتر  
42 - «اعصاب» :
1) جمع تكسیر (مفرده : عصب ، مذكر) – جامد – معرّف بالاضافه / مجرور بحرف «علی»
2) اسم جامد – نكره – منصرف / مجرور بحرف الجر «علی اعصاب» : جار و مجرور
3) اسم – جمع تكسیر – معرف بالاضافه – ممنوع من الصرف / مجرور بحرف الجر
4) مفرد مذكر – جامد نكره / مجرور بحرف الجر، «علی أعصاب» جارو مجرور
43 – عین ما لیس فیه علامات الاعراب التقدیریة‌:
1) هذا هدی و بشری للمومنین
2) الراضی عن عمله لا یتقدّم!
3) یدایَ لا تعملان جیّدا
4) اعتزل ذكر الاغانی و الغزل!  
44 – عین ما لیس فیه اسم موصول :
1) قل الفضل و جانب من هزل !
2) الراضی عن عمله لا یتقدّم !
3) من لم یركب الخطر لم ینل الامل!
4) من یمدح إنسانا بغیر ما فیه فلا تنتظر منه خیرا !
45 – عین الخطا فی صیغ الافعال :
1) هم لم یدعوا (دعا –َ)
2) انت تخشین (خشی –َ)
3) هن لم یرجون (رجا)
4) اعتزل ذكر الاغانی و الغزل!  
46 – عین الصحیح :
1) وصایا الشهداء ستكون مصباحاً لطریقنا‌!
2) لیت المدیر یحسبونی موظفاً لاتقا
3) لسنا قادرین أن أكسب مكانه علمّیة
4) أصبحتم متوكّلاً علی ربّكم و معتمداً علی قدارتكم !
47 - «انتم تحسنون الی المساكین ... المتقیّن» عین المناسب للمفعول المطلق :
1) حُسناً
2) إحسانا
ً 3) أحسانَ
4) أحساناً بالغاً  
48 - «شارك ... فی المراسیم ... زیارة‌العلماء» . عین الصحیح للفراغ لاسلوب الحال :
1) الطالب – مطالبین
2) طالبن – مطالبانِ
3) طلابٌ – و طلبوا
4) الطّلاب - و هم یطلبون  
49 - «اشتهر هذا المؤمن فی بلدنا ....» عین المناسب للتمییز:
1) عالماً
2) علماً
3) مجاهداً
4) مجتهداً  
50 – عین الخطا :
1) ایّها الارض! متی تُصبحین مخضرة ؟
2) یا ذالجلال و الاكرام ارحم عبادك
3) طالبة ! حاولی لاكتساب العلم و التقوی
4) یا قدسُ یا مدینة المؤمنین‌! ثوری علی الظلم  

51 – عین الاصح و الادق فی الجواب للترجمه او التعریب او المفهوم ( 51- 58) : «نحن نستشیر العقلاء لا الجهال دائماً!» :
1) ما همواره با خردمندان مشورت می كنیم نه نادانان!
2) ما دائماً با عاقلان نه جاهلان مشاوره خواهیم كرد!
3) عقلا با ما مشورت می كنند اما نادانان هرگز این كار را نمی كنند!
4) همیشه ما باید با صاحبان عقل به جای جاهلان مشورت كنیم!

52 - «یجب أن لا نسمح لثقافة الأجانب أن تدخل فی شؤوننا الاجتماعیة و السیاسیة !» :
1) ما به اجانب اجازه دخول در كارهای اجتماعی خود را نخواهیم داد!
2) باید به فرهنگ بیگانگان اجازه ندهیم تا وارد اجتماعی و سیاسی ما بشود!
3) بر ما واجب است كه به تمدن اجنبی اجازه داخل شدن در شؤنات اجتماعی و سیاسی را ندهیم!
4) ما نباید به فرهنگ بیگانه اجازه دهیم كه در امور اجتماع و سیاست ما دخالت كند!

53 - «قد هیّا الطلابُ أنفسهم لامتحان نهایة السنة و قاموا بأداءِ تكالیفهم »:
1)دانشجویان ، خویش را برای امتحانات پایان سال مهیا كرده بودند لذا تكالیفی را انجام دادند
2) شاگردان برای مهیا كردن خویش برای امتحان پایان سال اقدام به انجام تكالیف خود كردند
3) دانش آموزان خودشان را برای امتحان پایان سال آماده كردند و به انجام تكالیف خود پرداختند
4) دانش آموزان برای آماده شدن خود به خاطر امتحانات پایان سال به ادای تكالیف خود اقدام كردند.
54 - «زرتُ صدیقتی التی لم تشف من مرضها، ثمّ خرجت سریعاً لتستریح» :
1) دوستی را كه مریضی او معالجه نشده بود زیارت كردم و بعد از رفتن من استراحت كرد
2) رفیقم را كه از مرض خود شفا یافته بود ملاقات كردم و برای راحتی او شتابان خارج شدم
3) دوستم را كه از بیماریش بهبودی نیافته بود ملاقات كردم سپس فوراً بیرون رفتم تا استارحت كند
4) از دوستم دیدن كردم، همان كه از بیماری شفا نیافته است سپس سریعاً برای استراحت خارج شدم  
55 عین الصحیح :
1) إن واجبكم الدفاع عن مظلومی العالم !:‌وظیفه شما است كه از مظلومان جهان دفاع كنید!
2) لن ترجع من ثغور بلادك الاّ بافتح المبین‌! : از مرزهای كشور باز نمی گردی مگر با پیروزی آشكار!
3) أخذت راتبی القلیل فساعدت المساكین بشیء منه :‌حقوق كمی گرفتم و با مقداری از آن به درماندگان كمك كردم
4) سافرت الی مناطق ایران المختلفة و شاهدتها: به منطق مختلف در ایران سفر كردم تا آنها را مشاهده كنم.

56 - «البرّ أن تَعمل فی السرّ عمل العلانیة » : الخطا فی المفهوم هو : الاجتناب عن ...
1) النفاق
2) الریاء
3) التلوّن
4) الكِبْر  
57 - «انسان با استفاده از سنن و قوانین غیرقابل تغییر در جهان به هدف خود خواهد رسید»:
1) بالانتفاع من السنن و القوانین التی لا تتغیر یصل الانسان الی أهدافه
2) سوف یصل الانسان الی هدفه با الستفادته من السنة و القوانین دون تغییر
3) سیصل الانسان الی غایته بالاستفاده من السنن و القوانین التی لا تتغیّر فی العالم
4) الانسان یتمتع بالسنن و القوانین التی لا تتغیر و سوف یصل الی الغایة‌ فی الدنیا  
58 - «هنگامی كه خبر پیروزی مسلمانان منتشر شد مردم به رزمندگان تبریك گفتند»:
1) لمّا انتشر خبر انتصار المسلمین، هنّا الناس المقاتلین
2) أذا ینتشر نبأ نصر المسلمون، الناس هنّؤوا المجاهدین
3) عندما نشر خبر انتصار المسلمین، یُهنئّوا الناس المقاتلین
4) حینما خبر نجاح المسلمین انتشر، الناس یهنئون المجاهدین  
اقرا النصّ التالی بدقّة ،‌ثم اجب عن الاسئله 59 – 67 بما یناسب النصّ :
لُقّب اللوبیا - «لحم الفقراء» لانّه غذاء بروتینی یناسب العاجزین عن تأمین حاجتهم بالبروتین عن طریق اللحم ، یحتوی اللوبیا علی الفسفور و الكالسیم و الحدید بكمیات كثیرة ، فإنها تدخل فی تركیب الدم فیستفید منها البدن، فتساعد الأطفال علی النموّ ، خاصة أذا تناولوا هذه المادة مع الخبر و قلیل من الموادّ الدُهنیّه (روغنی) كالزّیتون، فیصیر غذاء ً ، كاملاً‌و هذا الامر یصدق بالنسبة للبالغین ایضاً.
59 عین الصحیح :
1) البروتینات فی اللحوم و بعض الفواكه فقط
2) الفیتامینات الضرویّة‌ للبدن تخصّ بطعام خاصّ
3) الفیتامینات تدخل الدّم فتختلط به ثم یستفید منها البدن
4) اللوبیا یفید الاطفال فقط، للنموّ و ازدیاد القدرة
60 – عین الصحیح للفراغ ، «اللوبیا غذاء كامل إذا ...»
1) أكلناه مع اللحم
2) لُقّب ب «لحم الفقراء»
3) كانت فیه الفیتامینات اللازمة
4) تناولناه مع الخبز و دهن الزیتون  

61 – لماذا سُمیّ اللوبیا ب «لحم الفقراء» ؟ لأنّ ...
1) اللوبیا أرخص من اللّحم
2) اللوبیا غذاء مطلوب للفقراء
3) اللوبیا غذاء بروتینی لا یناسب الأغنیاء
4) اللّحم یفید العاجزین عن تأمین حاجتهم  
62 عین مفهوم النصّ :
1) فی اللوبیا جمیع الموادّ اللازمة
2) علینا أن نتتاول اللوبیا بدل اللّحم دائماً
3) لیست حوائج الانسان الغذائیة محصورة فی مادة واحدة
4) اللوبیا أفضل من اللحم بالنسبة الی الموادّ اللازمة  
عین الصحیح فی التشكیل (63 – 64) :
63 - «انها تدخل فی تركیب الدم فیستفید منها البدن» :
1) انّها – تَدخُلُ – تركیبِ – الدّمَ
2) الدّم – یَستفیدُ – مها – البَدَن
3) تُدخَلُ – تركیبٍ – الدِم – یَستفید
4) تركیبِ – الدِمِ – یَستفیدُ – البَدَنُ
64 - «اذا تناولوا هذه المادّة مع الخبر و قلیل من الماد الدهنیة »
1) إذا – تناولوا – المادة‌- مَعِ
2) تَناولوا – المادة َ – الخبز – الْموادّ
3) ا لمادة – الخبز – القلیل ِ – مَن
4) هذه – المادةُ – معَ – الموادّ  

عین الصحیح فی الاعراب و التحلیل الصرفی (65- 67):
65 – «یستفیدُ»
1) معتل و اجوف – متعدّ – مبنی للمجهول – معرب / فعل مرفوع و فاعله ضمیر مستتر
2) فعل مضارع – للغائب – مزید ثلاثی بثلاثة‌- اجوف / فعل و فاعله ضمیر«هُوَ» المستتر
3) مزید ثلاثی من باب استفعال – معتل و اجوف / فعل مرفوع ، و فاعله «البدن» و الجملة فعلیة
4) مضارع – للغائب - معتل و اجوف – لازم – مبنی علی الضمّ / فعل و فاعله «البدن»
66 - «تُساعدُ» :
1) فعل مضارع – مزید ثلاثی من باب مفاعلة – صحیح – لازم / فعل و فاعله «الاطفال»
2) للغائبة – مزید ثلاثی بحرفین من باب «تفاعل» - متعدّ – مبنی للمعلوم – معرب / فعل مرفوع
3) مزید ثلاثی بحرف واحد من باب «مفاعلة» . معتل و اجوف – معرب / فعل و مع فاعل جمله فعلیة
4) مضارع – للغائبة – مزید ثلاثی بحرف واحد – متعدّ / فعل مرفوع و فاعله مستتر «هی » المستتر
67 - «البالغین»:
1) نكرة - معرب – ممنوع من الصرف - / مجرور بحرف الجر ، للبالغین :‌جار و مجرور
2) اسم – مشتقل و اسم فاعل من مصدر «ابلاغ» منصرف/ مجرور محلاً بالیاء
3) جمع سالم المذكر – مشتق و اسم فاعل – معرف بأل / مجرور به حرف جر
4) مشتقل و اسم فاعل من مصدر «بلوغ» - معرف بأل / مفعول و منصوب بالیاء
68 – عین الصحیح (فی العلامات الفرعیه للاعراب) :
1) اَبی و اُمیّ عجوزین
2) نجحت صدیقتای فی الامتحان
3) لا تطرد ذی الحاجة من بابك
4) انت ذا افكار رائعة  
69 عین الصحیح فی الاعلال :
1) یا الله! اُعفوا خطیئتی العظیمة !
2) ماذا تبعینَ فی السوق یا صدیقی ؟!
3) هی یتلوون القرآن صباحاً فی المدرسة
4) انتنّ لم تنسین حكایتی التی نقلتها لكُنّ
70 – عین الخطا :
1) فی أنشائك خطا صغیر فاقرأه مرة اُخری
2) ضوء الشمس قویه و الاشعة القمر ضعیف
3) نظرة بعض الناس الی الدنیا كانها بتشاوم و قلق
4) الكتاب من أفضل أصدقائی یبعدنی عن الضلال


71 - «لیت ... بأحكام القرآن » عین الخطا للفراغ :
1) المسلمون ، متمسكین
2) كَ ، متمسكً
3) المسلمین ، متمسكون
4) ها ، متمسكةً
72 – عین «من»‌فی محل الرفع :
1) شاهدتُ من یفخر بنفسه
2) لیس من یفخر بنفسه شجاعاً !
3) انّ من یفخر بنفسه ، لیس شجاعاً !
4) الشجاع لیس من یفخر بنفسه  
73 عین المستثنی المفرغ :
1) لیست الدنیا شیئاً الا خیالاً عارضاً
2) شعرت أن بلادی لا تعانی الا التكاسل!
3) یضیع الناس عمر هم الاّ أصحاب أعمال الخیر
4) لا ینجح الانسان فی حیاته الاّ‌المجدّین  
74 - «ایها ....! آكرموا العلماء لا الجُهّال !» عین الصحیح للفراغ :
1) التلامیذً
2) الطالباتُ
3) الطفلان
4) المؤمنین
75 – عین ما لیس فیه المفعول فیه :
1) أین معز الاولیاء و مذلّ الاعداء‌؟
21) اذا دعیت الی مجلس كریم فاستجب !
3) متی تستقیظ من نوم الجهل ، الّها الغافل!
4) الا تُحبّ أن ترجع ایام الدراسة‌؟!

نظر
جستجو
تنها کاربران عضو شده می توانند نظر ارسال کنند!
Powered by !JoomlaComment 3.26
یک معلم سایتی در زمینه آموزش درس عربی

کامپوننت نظرات بر مطالب، جوملا فارسی توسعه و پشتیبانی توسط گروه نرم افزاری جوملا - http://www.joomla.ir"

 
تقویم فارسی
 
سه شنبه
۱۳۹۶
مهر
۲۵
 
تماس با ما